Duinwijck Technisch Advies en de LBK’s op Schiphol

Duinwijck Technisch Advies en de LBK’s op Schiphol

De uitdaging

Op en rond Schiphol staan op daken of in technische ruimten en kelders luchtbehandelingskasten. Na verloop van tijd gaan de wanden en vloeren oxideren, waardoor ze niet meer luchtdicht zijn en roestplekken een bron van bacteriën gaat vormen in het ventilatiesysteem. Ook slijten kleppenregisters, filterframes, en druppelvang secties. Het gevolg is dat luchtbehandelingskasten niet meer hun maximale capaciteit halen en risico lopen om stil te vallen.

Het bureau Duinwijck Technisch Advies assisteert Schiphol bij de aanbestedingen van onderhoudswerkzaamheden aan de luchtbehandelingskasten. Volgens Norbert de Groot, Senior Projectleider Installatietechniek bij Duinwijck, is technisch onderhoud aan de luchtbehandelingskasten van essentieel belang voor het personeel van Schiphol. ‘Als de kasten nog maar 6 m³/h zuivere lucht rondpompen in plaats van de 10 m³/h waarop ze berekend zijn, wordt het in de gebouwen snel benauwd en bedompt. Ook lukt het niet om met beperkte capaciteit gebouwen in de zomer te koelen. Uiteindelijk daalt de productiviteit van personeel en stijgt het aantal ziektemeldingen,’ aldus De Groot.

Niet iedereen kan volgens de senior projectleider op Schiphol werken aan de luchtbehandelingskasten. De Groot ziet Schiphol ‘als een stad op zichzelf’. Op en rond de luchthaven werken 65.000 mensen en zijn honderden voorzieningen. Monteurs die op Schiphol aan de slag gaan moeten onderhoudswerkzaamheden daarom goed afstemmen met andere vitale werkprocessen. Belangrijk is dat overal de juiste veiligheidspassen en sleutels voor aangevraagd worden. De Groot werkt daarom op Schiphol het liefst samen met bedrijven die meedenken en geen uitsluitingen maken in offertes. ‘Ik zoek bedrijven die een project van A tot Z organiseren en uitvoeren.’

Ook vraagt de situatie op Schiphol volgens de projectleider van Duinwijck Technisch Advies om veel ervaring en bedrijfsinzicht. ‘Ik instrueer per mail projectleiders en monteurs over de positie van LBK’s op Schiphol die aan onderhoud toe zijn. Het is dan belangrijk dat ze zelf over het terrein van de luchthaven kunnen navigeren. Ze moeten zelf herkennen welke kast aan onderhoud toe is en welke kast nog in topconditie is.’

De oplossing

Vlint werkt met goed opgeleide specialisten met jarenlange ervaring. Die weten waar ze moeten zijn en wat een luchtbehandelingskast nodig heeft om optimaal te functioneren. Vlint heeft de afgelopen jaren diverse luchtbehandelingskasten op Schiphol gereconditoneerd na een gunadvies van Duinwijck Technisch Advies.

Reconditionering begon met het chemisch-technisch reinigen van kasten. Vervolgens vervingen de specialisten van Vlint afhankelijk van de situatie kleppenregisters, filters, filterframes, koolfilter secties, glasdek bevochtigingspakketten en druppelvang secties. De specialisten van Vlint hebben bovendien de vloeren, wanden en aanzuigroosters gecoat. Afsluitend zijn de luchtbehandelingskasten compleet gedesinfecteerd.

Om overlast van werkzaamheden te voorkomen, zijn de kasten volgens een strakke planning en in goed overleg met Schiphol gefaseerd uitgezet. De vloeren van de kasten zijn gecoat met de vloeistofdichte en zeer flexibele gietcoating Qcoat 2K Flex Floor PU 2066. Deze coating is geurarm en sneldrogend, waardoor er geen geuroverlast was in de panden van Schiphol.

Het resultaat

Door de reconditionering van de luchtbehandelingskasten is hun standtijd aanzienlijk verlengt. Dit bespaart Schiphol flinke investeringen in nieuwe kasten, zonder dat het concessie moet doen op fijnstoffiltratie, vochtgehalte in de lucht en de hoeveelheid CO2 in een gebouw. De luchtbehandelingskasten kunnen weer hun maximale capaciteit leveren en voor een gezond klimaat in de gebouwen zorgen.

Vlint heeft met zijn aanpak volgens Senior Projectleider Norbert de Groot zijn expertise getoond. ‘Ze weten vaak van tevoren al wat de specifieke probleempunten zijn bij een bepaald fabricaat en type LBK.’ Ook viel het De Groot op dat de mensen van Vlint pro-actief werkten. ‘Ik zag dat ze een gevelrooster hadden verwijderd en het verroeste luchtkanaal daarachter hadden opgeknapt. Dit werk ging verder dan was vastgelegd in de offerte. Ik kon daarbij echt merken dat de monteurs hun werk serieus namen,’ aldus De Groot. Hier kwam nog bij dat hij nooit onnodig werd lastiggevallen over de processen en toegangsrechten op Schiphol. ‘Het personeel van Vlint werkte heel zelfstandig.’

Mede op basis van de goede ervaringen met Vlint heeft Duinwijck Technisch Advies besloten binnenkort opnieuw een positief gunadvies over Vlint uit te brengen aan Schiphol. In de loop van dit jaar een serie luchtbehandelingskasten door Vlint gereconditioneerd worden op het terrein van Schiphol.

Meer weten over ons reconditioneringswerk aan luchtbehandelingskasten? Klik hier.

Luchtbehandelingskast Duinwijck
Roel Dekker (l) van Vlint in overleg met Norbert de Groot (R), Senior Projectleider Installatietechniek bij Duinwijck Technisch Advies

Wilt u dat wij contact opnemen?

Laat uw naam en
telefoonnummer achter!